I dette spørgsmål kigger vi på om indholdet af de enkelte lektioner i lektionsplanen skal følge en bestemt rækkefølge.
I Kørekortbekendtgørelsen Bilag 3, Romertal III. Køreuddannelsens principper mv. angivet følgende:
- Køreundervisningen skal være uddannelsesorienteret og ikke prøveorienteret.
- Undervisningsplanens afsnitsopdeling skal følges. Der er dog mulighed for at fravige denne hovedregel i mindre omfang. Omfanget heraf fremgår af de såkaldte »elastikker« dels i undervisningsplanen, dels i lærervejledningen for køreuddannelsen til den omhandlede kategori.
- Køreeleven skal hele tiden føres fra en lettere til en vanskeligere øvelse og skal desuden have mulighed for repetition af foregående øvelser, således at indøvede færdigheder fæstnes eller styrkes.
- En lektion, der ikke er gennemført tilfredsstillende, skal gentages/repeteres i et sådant omfang, at køreeleven kan gennemføre lektionen med tilfredsstillende resultat. Først herefter kan køreeleven fortsætte til næste øvelse.
- Teoriundervisningen og den praktiske undervisning skal integreres. Derfor skal undervisningen i manøvrer/øvelser på vej tilrettelægges således, at køreeleven først præsenteres for den teoretiske side af et emne eller en manøvre og i forlængelse heraf for de praktiske øvelser i samme emne eller manøvre.
Herudover er det i Kørekortbekendtgørelsen Bilag 3, Romertal V, stk. 4 (bemærk det er sidste punkt 4 pga. fejl i nummerering) angivet at:
Det er ikke tilladt, at der i lektioner, hvis hovedindhold omhandler kørsel på vej, også indgår afsnit fra undervisningsplanens afsnit 1 til og med afsnit 6, jf. dog punkt 2 i afsnit III (dvs. medmindre der findes elastikker der tillader dette).
Dette betyder følgende for planlægningen af indholdet i de enkelte lektioner i lektionsplanen:
Fortolkninger (foretaget af Køreskoleregler.dk):
- Indholdet af lektionsplanens lektioner (moduler) skal opbygges således at undervisningsplanens afsnitsnummerering følges (med mindre der findes elastikker der tillader andet).
Det vil altså ikke være tilladt at undervise i f.eks. afsnit 4 før afsnit 3 (da ingen elastik tillader dette).
Eller at f.eks. undervise i afsnit 7.18 Standsning og parkering før 7.17 Kørsel ved siden af andre (da ingen elastik tillader dette) - Har man i en teoretisk lektion (modul) undervist i f.eks. underafsnit 7.1 til 7.5 skal den efterfølgende lektion (modul) være en praktisk øvelsesstrækning med undervisning i et eller flere underafsnit i 7.1 til 7.5. Der må dermed ikke undervises teoretisk i nye underafsnit før end alle underafsnit 7.1 til 7.5 er undervist praktisk.
Du kan se et overblik over alle elastikker der har betydning for lektionsplanens opbygning her: Elastikker